long
voorzijde
achterzijde
Hartmeridaan.
Het hart is de zetel van geest. Hier zit de koning die het rijk regeert., Is de koning zwak dan loopt het rijk gevaar.
Het hart is verbonden met de tong en het spreken. Psychisch regeert het hart de vreugde en de angst.
Het hart is weerspiegeld in het gelaat. Zetel van de geest, centrum van het gehele wezen, de dunnedarm (het vuurelement) regelt het  functioneren van de hersenen, vreugde en angst, opwinding, de bloedsomloop, zomer, geeft weerstand tegen de klimaatenergie warmte, rode huidskleur, de hartmeridiaan behoort tot het element vuur, zontijd 11.00-13.00 uur.

Hartmeridaan,  anatomie volgens de klassieke chinese acupunctuur. De meridiaan zit aan beide zijden van het lichaam. Belangrijkste punten: Hrt1,  3, 5, 7, 9.

De hartmeridiaan ontvangt de energie van de miltmeridiaan en geeft deze door aan de dunnedarmmeridiaan.
De hartmeriaan loopt aan de binnenkant van de arm.
Ht 3: geeft levensvreugde(tonificeren) Bij negatieve, depresieve psychische symptomen.Hulppunt wanneer dit optreedt bij ziekte, verder zwakte, flauwvallen, verbetering afweer bij infectie, trillende handen.
Ht 5: Examensangst, nerveuze hartklachten, atonie van de darm, leegte gevoel maag.
Ht 7:Hartkloppingen, onregelmatige hartslag, angst, slapeloosheid
Ht 9: Zwakke circulatie, trage hartslag, angst, flauwvallen.
Ht 9 ligt onder nagel in de nagelhoek aan de kant van de ringvinger. Bij de handacupunctuur ligt hier het eindpunt van de galblaasmeridiaan.

De hartmeridaan ( G ) volgens de Koreaanse handacupunctuur.

De hartmeridaan in de Koreaanse handacupunctuur heeft meer punten als de Chinese hartmeridiaan.
De eigenschappen van de punten hebben een sterke overeenkomst met die van de chinese meridiaan.
Waneer het betreffende punt op vinger/hand gevoelig is kan men meestal ook het overeenkomstige Chinese hartmeridaanpunt behandelen.
G3=Ht1, G6=Ht2, G7=Ht3, G9=Ht4, G10=Ht5 G11=Ht7, G13=Ht8, G15=Ht9
Belangrijkste toepassing:
G1: spiritueel punt, koorts, epilepsie, diarree, schouderklachten
G2: als boven
G3: hartziekten, schouder.
G7: koorts, hoge bloeddruk, borstpijn, kramp bij kleine kinderen.
G11: spiritueelpunt, hartpijn, borstpijn, hartkloppingen, slapeloosheid.
G15: hartziekten, klepgebreken, hoofdpijn, kramp en verlamming bij kinderen.

.